زمان مطالعه: 5 دقیقه

 وقتی تشخیص دادید که به چیزی اشتیاق دارید و یا در آن مهارت دارید ، آن را بدیهی فرض نکنید . راهی پیدا کنید تا آن را با حرفه و کسب و کار خود تطبیق دهید.

  • لازم نیست که کسب درآمد و انجام کاری که باعث ایجاد انگیزه در شما می شود بایکدیگر ناسازگار  باشند.
  • یافتن چیزی که به آن اشتیاق دارید می تواند عملکرد شما را بهبود بخشد.
  • لزوماً اشتیاق به تنهایی باعث رضایت شغلی نمی شود. همه علاقه ها مثبت نیستند. از تغییر شغل یا حتی مسیرهای کلی کسب و کار نترسید.

داشتن شور و اشتیاق به کاری که انجام میدهیم شاید یکی از مهمترین دلایل موفقیت افراد بزرگ و تاثیر گذار دنیا باشد. در نظر بگیرید استیو جابز به شغل خود علاقمند نبود! واقعا فکر میکنید الان شرکتی بنام اپل وجود داشت؟ و یا اگر هم وجود داشت آیا تبدیل به بزرگترین شرکت دنیا می شد؟

شور و اشتیاق چیزی است که باعث میشود افراد فراتر از زمان و زمان فکر کنند. شور و اشتیاق میتواند مانند غروب خورشیدی که در درون انسان می سوزد، شعله بکشد و اگر بتوان این اشتیاق را در تمام مراحل شغلی به کار گیریم چه اتفاق های بزرگی که در  کسب و کار ما نمی افتد!

اگر اینقدر خوش شانسید که مهارتی را یافته اید که شما را به هیجان می آورد، بر روی آن کار کنید ، اهداف خود را با آن همسو کنید و هرگز آن را رها نکنید.

هدر مونهان، بنیانگذار BossinHeels یک گروه مشاوره شغلی می گوید:

برای رسیدن به پتانسیل واقعیتان، باید اشتیاق ها و استعدادهایتان را بشناسید و راه هایی را برای بکارگیری آنها ایجاد کنید. اگر چیزی به اندازه کافی برایتان مهم است، راهی برای اختصاص وقت به آن پیدا خواهید کرد.

از دست دادن بلند پروازی هایتان موجب کسل شدنتان می شود و این احساسات بر زندگی حرفه ای و شخصی شما تأثیر می گذارد. در ادامه به راه هایی برای حفظ  اشتیاق ها و گسترش اهداف تان در طول زندگی شغلی اشاره می کنیم.

تعریف “اشتیاق” یا “Passion” چیست؟

شور و اشتیاق عاملی است که باعث می شود متوجه گذر زمان نشوید. شور و اشتیاق چیزی است که باعث لذت شما از انجام آن کار می شود. در لغت نامه عبارت Passion را حتی به مواردی مانند علاقه شدید، تعصب شدید، احساسات تند و شدید نیز ترجمه کرده اند. اشتیاق شاید عاملی است که می تواند شما را به حرکت درآورد. اما داشتن شور و اشتیاق به کار لزوما به معنای رضایت شما از شغلتان نیست بلکه به معنای معنادار بودن شغلتان است – که باعث ارتقای شما ” فراتر از علاقه شخصیتان” می شود.

مزایای داشتن شغلی که به آن اشتیاق دارید  چیست؟

در بهترین حالت ، داشتن شور و اشتیاق شاید یک پاداش است و می تواند اهمیت و علاقه ما را نسبت به کارمان بیشتر کند. اشتیاق می تواند یک چالش خوب باعث علاقه و درگیری بیشتر ما با کارمان شود، که به نوبه خود می تواند باعث بهبود عملکردمان در کار شود. اما از آنجا که اشتیاق و رضایت لزوماً با هم اتفاق نمی افتند، پس بخاطر داشته باشید که شغل شما ضرورتا دائمی نیست. اگر خود را در محل کارتان درمانده می بینید، حتی اگر کاری است که به آن علاقه دارید، ممکن است تغییر شغل یا حتی تغییر کلی حرفه ای که در آن فعال هستید در اولویت  قرار گیرد.

چرا تعادل کار و زندگی مهم است؟

اشتیاق می تواند بسیار حایز اهمیت باشد و از آنجا که رابطه عمیقی با کارتان دارید، احساس ارزشمندی یا رفاه شما می تواند بیشتر به وقایعی که در آنجا اتفاق می افتد گره بخورد. این می تواند انگیزه آور باشد، اما همچنین می تواند برای سلامتی ذهنی و عاطفی شما پیامدهای منفی داشته باشد. داشتن علایق و سرگرمی های خارج از کار و همچنین گذراندن اوقاتی به دور از دغدغه های شغلی، می تواند به ایجاد تعادل در آن انگیزه کمک کند و توانایی کار شما را در تأثیر منفی بر سلامتی و رفاه شما متعادل کند.

چگونه می توان شغلی را پیدا کرد که به آن شور و اشتیاق داشته باشید؟

صنعتی را انتخاب کنید که علایق شما در آن در نظر گرفته شده باشد.

این نکته مهم را دریابید که نیازی نیست در موقعیتی کار کنید که مستقیماً با علایق و اشتیاق شما همسو باشد، اما می توانید آنها را باهمدیگر درگیر کنید. به عنوان مثال ، اگر در کار املاک کار می کنید اما علاقه زیادی به عکاسی دارید، می توانید با گرفتن عکس های حرفه ای از املاک از این مهارت استفاده کنید. این نه تنها مورد توجه خریداران قرار می گیرد بلکه به شما امکان می دهد هم کار خود را انجام دهید و هم پاسخگوی علایق و اشتیاق خود باشید.

همچنین توجه کنید که بدون جرات و انگیزه، هرگز به توانایی بالقوه خود دست نخواهید یافت. به جای انتخاب شغل برای پول ، آن را بخاطر رضایت و خوشحال بودنتان انتخاب کنید. و اگر در کار خود احساس رضایت نمی کنید، در تغییر آن درنگ نکنید.

شما هرگز در شغلتان زندانی نیستید. اینو توییت کن

اگر در محیطی که کار می کنید احساس عدم رضایت دارید با مدیران خود صحبت کنید. به این ترتیب ، آنها می توانند شما را در پروژه هایی که بیشتر به شما و استعدادهای شما مرتبط است، درگیر کنند. با استفاده از مهارت ها و علایق خود در محیط کار، نه تنها عملکرد بهتری خواهید داشت بلکه احساس انگیزه، اعتماد به نفس و الهام بیشتری خواهید گرفت.

اهداف خود را با عزیزان خود در میان بگذارید.

هرچه بیشتر درباره چیزی صحبت کنید، بیشتر به واقعیت نزدیکتر می شود. تا حد امکان درباره اهدافتان با هرکسی که می توانید صحبت کنید.

هرچه با افراد بیشتری در این باره صحبت کنید و اهدافتان را به اشتراک بگذارید، افراد بیشتری از شما در مورد پیشرفت و آخرین تلاش هایتان می پرسند که باعث می شود شما در مسیر مد نظرتان قرار گیرید.

با بیان بلندپروازی هایتان به یکی از اعضای خانواده، مربی یا شخصی که چنین کاری را انجام داده است، همچنان اشتیاق خود را نگه دارید. مثلا یکی از دوستان من اهدافش را با پسرش در میان می گذارد تا به او کمک کند به این اهداف متعهد بماند.

شور و اشتیاق خود را در اولویت قرار دهید.

یکی از بهانه های رایج برای انجام ندادن کاری کمبود وقت است. اما اگر واقعاً به چیزی علاقه مند باشید، به خود اجازه نمی دهید از مسیر اصلی منحرف شوید. شما به احتمال زیاد هرگز وقت نخواهید داشت – مهم وقت داشتن نیست بلکه وقت گذاشتن است.

گام ساده اقدام کردن به شما کمک خواهد کرد. انجام کاری، هرچند کوچک، بصورت روزانه برای اینکه شما را به هدفتان نزدیکتر کند، این امکان را به شما می دهد تا پیشرفتتان را ببینید و این باعث تشویق بیشتر برای ادامه می شود. (در این زمینه پیشنهاد می کنم کتاب اثر مرکب نوشته آقای دارن هاردی را مطالعه نمایید.)

در نهایت همه چیز به خود شما بستگی دارد. اگرچه ممکن است از طرف دوستان یا عزیزانتان حمایت شوید، ولی در انتها شما هستید که انتخاب می کنید  یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوید تا روی یک پروژه کار کنید به جای اینکه در اوقات فراغت خود به تماشای فیلم و سریال مشغول شوید.

خودتان را مسئول دنبال کردن رویاهایتان کنید ، مهم نیست که چقدر پرمشغله هستید.

در آخر بهتر است به نکته دیگری نیز اشاره کنم. نوشتن اهدافتان و در دسترس نگه داشتن آنها به منظور یادآوری نیز به شما کمک می کند تا انرژی بیشتری برای کارهایی که علاق دارید صرف کنید. پیشنهاد می کنم هر هفته به خود برای انجام کار مشخصی زمان مشخصی بدهید و پیشرفت خود را در انتهای هفته نسبت به آنها بسنجید. تعیین کردن زمان و یا مهلت مشخص برای انجام کاری در بسیاری مواقع شما را وادار می کند تا تلاش بیشتری برای اجرای آن در مهلت مشخص شده انجام دهید.

همیشه بخاطر داشته باشید که چرا شروع کرده اید و در انتها می خواهید به کجا برسید.