زمان مطالعه: 7 دقیقه

 شروع یک کسب و کار می تواند پر از استرس باشد. غالباً احساس می شود که صدها کار برای انجام دادن بصورت همزمان وجود دارد. برای صاحبان کسب و کارهای کوچک جدید این یک امر غیر قابل اجتناب است و راه اندازی کسب و کار راحت نیست، اما با کمی برنامه ریزی، می توان انتظارات را مدیریت کرد و با حس کردن اهداف در جهت راه اندازی کسب و کار خود اقداماتی انجام داد.

اگر می خواهید کسب و کار جدیدی شروع کنید این مقاله را حتما تا انتها مطالعه کنید، در انتهای مقاله شما یک برنامه 10 قدمی دارید که می توانید بر اساس آن کسب و کار خود را بصورت اصولی و درست شروع کنید.

این نکته بسیار حایز اهمیت است که قبل از شروع کسب و کارتان  در مورد صنعت مدنظرتان تحقیق کنید، رقبا را بیابید، ریسک ها را بشناسید و شرایط مالی خود را ترسیم کنید.

  • برای راه اندازی موفقیت آمیز یک کسب و کار شناختن وظایف مرتبط با راه اندازی آن ضروری است.
  • اهمیت برنامه ریزی صحیح را نمی توان نادیده گرفت، چون این تصمیمات در چگونگی شکل گیری کسب و کار شما نقش اساسی خواهند داشت.
  • اخذ تصمیمات مناسب در ابتدای کار می تواند به ادامه رشدتان کمک و آن را تضمین کند.
  • این مقاله برای کسانی است که قصد راه اندازی کسب و کار جدید را دارند و می خواهند موارد مورد نیاز برای راه اندازی یک کسب و کار را بشناسند.

در ابتدای راه بسیار مهم است که انرژی خود را به سمت وظایف درست هدایت کنید.

کارشناسان معتقدند برخی از اولین گام های مناسب در راه اندازی یک  کسب و کار، تحقیق در مورد رقبا، ارزیابی جنبه های حقوقی صنعت مدنظرتان، در نظر گرفتن امور مالی شخصی و تجاری شما، واقع گرایی در مورد ریسک موجود، درک زمان بندی و اخذ کمک است.

در ادامه 10 قدم اصولی بعنوان راهنمای شروع کسب و کار که قبل از هر چیز باید بدانید را ذکر می کنیم.

  1. تحقیقات خود را انجام دهید.

قبل از شروع کسب و کار باید مطمئن شوید که صنعتی را که در آن قصد ورود دارید را بصورت کامل می شناسید تا بتوانید در آن تسلط پیدا کنید. مهم نیست که چقدر فکر می کنید ایده کسب و کارتان بی نظیر است، باید نسبت به کسب و کار و رقبا آگاهی داشته باشید.

اینکه شما یک ایده عالی دارید به این معنی نیست که افراد دیگر نیز چنین ایده ای را نداشته اند. اگر نمی توانید چیزی بهتر و  یا ارزان تر از رقبای خود ارائه دهید ،ممکن است لازم باشد در مورد شروع آن کسب و کار تجدید نظر کنید.

قبل از راه اندازی یک کسب و کار ، بازار را ارزیابی کنید. صنعتی که قصد ورود به آن را دارید و همچنین  کسب و کارهای مهم و موفق آن و رقبای آینده خود را تعیین کنید.

  1. مخاطبان خود را تعیین کنید.

برای تعیین  مخاطبان هدفتان زمان بگذارید. این مخاطبان نیروی محرکه هر تصمیمی هستند که اخذ می کنید. درک اینکه چه کسی به محصول یا خدمات شما نیاز دارد، می تواند پیشنهادات شما را سازماندهی کند و اطمینان حاصل کند که استراتژی های بازاریابی و فروش شما به افراد مناسب ارائه شود. بخشی از این تصمیم درک این است که شما یک کسب و کار، تجارت به مصرف کننده (B2C) یا تجارت به تجارت (B2B) هستید. در این پارامترها ، دسته های متعددی وجود دارد، از جمله سن، جنس، درآمد و حرفه اما به طور قطع محدود به این موارد نمی شوند. هیچ کسب و کاری بدون مشتری قادر به کسب سود نیست، بنابراین باید بدانید که مشتری های شما چه کسانی هستند و آنها را در اولویت خود قرار دهید.

بسیار مهم است از این مطلب اطمینان یابید که آنچه را که مشتری خواهان آن است ارائه می دهید نه آنچه را که شما خود خواهان آن هستید. این به شما درک خوبی در مورد تصمیم خرید مشتری می دهد و باعث کسب تجارب زیادی برای آینده می شود. (البته استثنائاتی نیز وجود دارد. مثلا ممکن است شما یک محصول آینده نگر تولید می کنید که هنوز هیچ مشتری آن را نمی شناسد.)

بدانید روی صحبتتان در کسب و کار با چه کسی است. یک بازار هدف مشخص به شما کمک می کند تا مشتریان جدید و تکراری را بهتر حفظ و یا بدست آورید.

  1. یک مأموریت قوی داشته باشید.

برجسته بودن کار ساده ای نیست و هیچ  فرمول جادویی نتیجه را تضمین نمی کند. با این حال دانستن هدف کسب و کارتان برای هدایت تصمیمات بسیار مهم است. با شناختن نقاط قوت، تفاوت ها و هدف کسب و کار خود، می توانید انتخاب های آگاهانه ای داشته باشید تا خدمات و بازارهای خود را به طریقی هماهنگ گسترش دهد.

هدایت تصمیمات مهمی که در این مسیر اخذ می کنید با شناخت هدفتان می باشد. بنابراین مطمئن شوید که ماموریت شما به وضوح مشخص شده است.

  1. ساختار قانونی را مشخص کنید.

یک گام اصلی و اساسی برای شروع یک کسب و کار انتخاب ساختار قانونی آن است. این امر شامل مالیات، مدارک و مجوزهای مورد نیاز، امور بیمه ای و سایر جنبه های حقوقی می شود.

ممکن است کسب و کار شما نیاز به ثبت یک شرکت داشته باشد. بنابراین باید این موارد را در ابتدا شناسایی و رفع کنید تا در آینده مشکلی از این نظر بوجود نیاید.

همچنین مواردی مانند قوانین اخذ پروانه کسب نیز اهمیت دارند. چرا که برای برخی کسب و کارها قوانین خاصی وجود دارد. مثلا شاید برای برخی کسب و کارها از نظر قانونی مساحت خاصی مد نظر باشد و شما بدون دانستن این موضوع اقدام به اجاره یک محل با متراژ پایین کرده باشید.

حتما با یک مشاوره حقوقی تماس بگیرید تا در مورد ساختار قانونی و مدارک لازم که باید تنظیم شود شما را راهنمایی کند.

  1. وضعیت مالی تان را ترسیم و برنامه ریزی کنید.

با این واقعیت کنار بیایید. شروع یک کسب و کار به پول نیاز دارد که ممکن است اکنون آن را ندارید. در اینصورت شما باید به دنبال راه های کسب سرمایه باشید.

بیشتر کارآفرینان با سرمایه بسیار محدودی کسب و کارهایشان را شروع می کنند که برای بسیاری از آنها مانع بزرگی ایجاد می کند. با این وجود، گزینه های زیادی برای صاحبین کسب و کارهای نوپا وجود دارد. دوستان و خانواده اولین و متداول ترین منبع جستجوی سرمایه  هستند. اگر این مورد کافی نیست، به دنبال سرمایه گذاران جسور یا شرکتهای شتاب دهنده بروید. اگر این ها مبلغ مورد نیازتان را تأمین نمی کند، سپس از طریق بانک ها تقاضای وام نمایید که البته ممکن است این مورد خیلی آسان نباشد.

برنامه ای برای نحوه تأمین هزینه های شروع کسب و کار، اعم از این که بودجه شخصی شما باشد ، طلب پول از دوستان و خانواده یا وام گرفتن از یک مسسه مالی باشد تعیین کنید.

  1. ریسک را بشناسید.

البته که با راه اندازی یک کسب و کار جدید همیشه یک سطح از خطر و ریسک وجود خواهد داشت. محاسبه، درک و برنامه ریزی برای ریسک گام مهمی است که باید قبل از شروع کسب و کار بردارید. این به معنای ارزیابی ریسک های صنعت شما قبل از پیشبرد برنامه کسب و کارتان است.

با خود و شرکای تجاری در مورد ریسک موجود صادق باشید.

  1. یک طرح تجاری (بیزینس پلن) تنظیم کنید.

یک طرح تجاری شامل مراحل لازم برای راه اندازی موفقیت آمیز و ادامه رشد کسب و کار است. این سند برای ایجاد تمرکز برای کسب و کار شما، جذب سرمایه گذاران و همچنین جذف افراد متخصص برای کار کردن با شما مهم است. فرض کنید از یک سرمایه گذار بخواهید بر روی کسب و کار شما سرمایه گذاری کند، در حالیکه هیچ طرح تجاری مکتوب و مشخصی ندارید و همه چیز در ذهن شما است! طبیعی است که سرمایه گذار عاقل این مورد را رد خواهد کرد.

یک طرح تجاری تضمین می کند که حداکثر کوشش خود را در کنار سایر متخصصانی که شرکت شما را ارزیابی می کنند انجام می دهید، بنابراین مطمئن شوید که این سند را دارید تا در صورت درخواست آماده باشید.

قبل از شروع کسب و کار برای یک بیزنس پلن وقت بگذارید و مولفه های اصلی را در کنار هم قرار دهید، از جمله:

  • بیانیه ماموریت کسب و کار
  • شرح کسب و کار
  • لیستی از محصولات یا خدمات
  • تجزیه و تحلیل بازار فعلی و فرصتها
  • لیستی از تصمیم گیرندگان در این شرکت، به همراه بیوگرافی آنها
  • برنامه مالی شما تا کسانی که آن را بررسی می کنند فرصت را درک کنند

حتی اگر فکر نمی کنید به بیزنس پلن نیاز دارید، یک برنامه کسب و کار حرفه ای تهیه کنید که آماده باشد تا زمان فرا رسیدن جذب مدیران، جمع آوری سرمایه یا توسعه شرکت فرا برسد.

  1. زمان بندی آن را به درستی انجام دهید.

زمان بندی یکی از عناصر مهم ایجاد یک کسب و کار است. مطمئناً، شما می خواهید کسب و کارتان را در زمانی شروع کنید که اقتصاد سالم است و صنعت احتمالی شما در حال رشد است. کوین مک کالی، مدیر عامل شرکت Upper Hand می گوید قاطع بودن در  هنگام راه اندازی یک کسب و کار حایز اهمیت می باشد.

او می گوید : “ای کاش می فهمیدم که چقدر نقش زمان می تواند در ایجاد مشاغل مهم باشد. شما وقت زیادی دارید که بفهمید آیا تصمیمات شغلی مناسبی گرفته اید. اگر 70٪ تصمیماتتان را اخذ کرده اید که کسب و کار را در زمان مشخص راه اندازی کنید، تصمیم تان را اجرا کنید. اگر در تلاشید تا به 90% برسید، شما خیلی زمان زیادی را صرف کرده اید و منتظر مانده اید”

  1. به دنبال یک مربی یا مشاور باشید.

شروع کار نباید یک مسیر مستقل باشد، مهم نیست که چقدر وسوسه انگیز به نظر می رسد که راه را به تنهایی بروید. ولی یافتن کسانی که قبلاً این مسیر را رفته اند می تواند شما را در رسیدن به موفقیت کمک کند. با سایر متخصصان صنعت خود ارتباط برقرار کنید، در کارگاه ها و رویدادهای خاص صنعت شرکت کنید و با رهبران متفکر در صنعت خود ارتباط برقرار کنید تا رویکرد آنها را بیاموزید. متناوباً، ممکن است بخواهید مربی ای را استخدام کنید که بتواند به شما مشاوره ای هدفمند ارائه دهد.

مستقیماً از شخص دیگری بیاموزید که این روند را برای کمک به شما در راه اندازی تجارت جدید برای رشد خود طی کرده است.

  1. متخصصان را استخدام کنید.

برای کارآفرینان غیرممکن است که همه چیز را در مورد اجرای فعالیت جدید خود بدانند. از تجربه افراد حرفه ای و با تجربه استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که از ابتدا گام درست را برداشته اید.

استخدام افراد حرفه ای از همان ابتدای کار میتواند کسب و کار را به سرعت در مسیر ترقی قرار دهد. این موضوع نه تنها به سرعت رشد کمک می کند بلکه به کیفیت بالای ارائه خدمات به مشتریان نیز ختم می شود که در نهایت باعث افزایش مشتریهای ثابت و مشتری های بازگشتی می شود. قبلا بارها گفته شد که مشتری قلب یک کسب و کار است.

عمل هوشمندانه دیگر استخدام حسابدار است. تقریباً غیرممکن است که یک شخص از عهده همه وظایف و مسئولیت های یک شرکت برآید و بیش از هر چیز، امور مالی شما نباید به خطر بیفتد. البته شاید در شروع راه وظایف زیادی را خود بر عهده بگیرید، ولی با گذر زمان و افزایش اعضای شرکت و افزایش مشتریان، استخدام حسابدار کار هوشمندانه ای خواهد بود.

 

در مقاله راهنمای شروع کسب و کار سعی کردیم در 10 قدم مراحل شروع یک کسب و کار را بیان کنیم. اگر می خواهید کسب و کار جدیدی شروع کنید بهتر است مجددا به قدم اول برگشته، یک قلم و کاغذ بردارید و اولین قدم که تحقیقات بازاراست را شروع کنید.