زمان مطالعه: 3 دقیقه

خلاقیت فقط برای هنرمندان، و یا منحصرا برای کارآفرینان نیست. همه ما دارای خلاقیتیم. بنابراین چگونه می توانید به خلاقیت درونی خود تلنگر بزنید تا از آن الهام بگیرید، نوآوری داشته باشید و رهبری کنید؟ پاسخ کوتاه این است که هوشمندانه تر کار کنید، نه سخت تر.

خلاقیت می تواند کلمه ای فریبنده باشد. ما معمولاً آن را با کسب و کار مرتبط نمی دانیم. معمولاً هنگام صحبت از خلاقیت، نقاشان، شاعران، نوازندگان و دیگران که اهدافشان بیشتر مربوط به مفهوم است تا اقتصاد به ذهنمان خطور می کنند.

اما در حقیقت خلاقیت برای هرکسی که قصد موفق شدن در حرفه اش را دارد ضروری است. همه رهبران کسب و کار ها باید خلاق باشند. این همان محرکی است که ما را مجبور می کند که خارج از چارچوب فکر کنیم و ایده های بدیعی ارائه دهیم که باعث پیشتازی ما در رقابت شوند.

به همان میزانی که بازاریابی برای موفقیت یک هنرمند ضروری است، خلاقیت نیز برای موفقیت یک کسب و کار ضروری می باشد.

البته خلاقیت امری بی ثبات است. بدون اطلاع  به وجود می آید و از بین می رود و  گاهی اوقات هنگامی که کمترین انتظار بروز خلاقیت را دارید شما را متعجب می کند و در مواقعی که بیشتر به آن نیاز دارید شما را رها می کند.

مارک تواین عنوان کرد : “چیزی به عنوان ایده جدید وجود ندارد”. در حالی که ما اغلب ابتکار عمل آگاهانه را دشوار می دانیم، ولی می دانیم که به اطلاعات زیادی دسترسی داریم و می توانیم از آنها برای تغییر چیزی که از قبل وجود دارد استفاده کنیم. شاید این ساده ترین روش برای داشتن خلاقیت است که همواره سعی در تغییر و بهبود چیزی که از قبل وجود دارد نماییم.

در ادامه چند روش ساده ارائه می دهیم که به شما بمنظور آزاد کردن خلاقیتتان در زمانی که بیشترین نیاز را به آن دارید کمک می کند. شاید شما هم در انتها به ایده هایی برای افزایش خلاقیت در کسب و کار خود رسیدید.

بیوگرافی کارآفرینان مورد علاقه تان را بخوانید

بیوگرافی استیو جابز، بیل گیتس و الون ماسک مطمئناً به شما دیدگاهی می دهد که چگونه افراد افسانه ای امروزی ما، از خلاقیت برای رسیدن به موقعیت بهتر استفاده کرده اند.

به یاد داشته باشید همه خلاق هستند. این چیزی نیست که شما با آن متولد شده باشید، با این حال برای دستیابی به ابتکار درونی، باید برخی از خطرات را بپذیرید.

به طور خاص کارآفرینان اغلب از ایده های افراد دیگر استفاده می کنند و سپس مزایا و معایب سرمایه گذاری در در این فرآیند را می سنجند تا آن را به یک محصول یا خدمت تجاری تبدیل کنند. مطالعه بیوگرافی اینگونه کارآفرینان موفق میتواند شما را با روشهای خلاقانه آنها بیشتر آشنا کند.

ریشه های نسلی خود را پیدا کنید

نداشتن اعتماد بنفس دستیابی به خلاقیتمان را محدود می کند. همچنین گفتگوی منفی با خودتان جلوی خلاقیت شما را می گیرد بنابراین درگیر این نباشیدکه بگویید “من چنین چیزی را در خودم ندارم” یا “این بخشی از ژنتیک من نیست”.

یکی از راه های خوب برای کسب الهام، آگاهی از ریشه های اجدادیمان است. در این باره تحقیق کنید و ممکن است اقوامی را پیدا کنید که به شما انگیزه می دهند تا پیش بروید و تجربه های جدیدی را امتحان کنید. این احتمال وجود دارد که همه ما اقوامی داشته باشیم که در چیزی که فکر می کردیم خارج از توان ما است سرآمد باشند.

کشف ریشه هایتان راهی عالی برای توانمندسازیتان و درک این مطلب  است که شما توانایی بیشتری  از آنچه که فکر می کنید دارید.

از دایره‌ی راحتی و ناحیه امن خود خارج شوید

اگر به اصول اصلی مراجعه کنید، کسب و کار در عمل حل مسئله است. هر محصول، خدمات یا کسب و کار موفق، راه حلی برای مشکلی است که مردم مرتباً تجربه می کنند. برخی از افسانه ای ترین مخترعان، کارآفرینان و مهندسان، ایده های تغییر جهان خود را به سادگی با مواجهه با یک مشکل و فکر کردن در مورد چگونگی رفع آن کشف کرده اند.

اگر می خواهید جوهره خلاقیت خود را به جریان بیندازید، ممکن است این روش کمک کننده باشد که خودتان را از وضعیت زندگی روزمره تان دور کنید و برخی از مشکلات رایج را که عادت ندارید با آنها روبرو شوید تجربه کنید. این می تواند به معنای گذراندن یک هفته اردو زدن در جنگل، گذاشتن تلفن همراه برای یک روز در خانه یا هر موضوع دیگری باشد که شما را در موقعیت تجربه چالش هایی با یک دیدگاه تازه قرار دهد. چه کسی میداند! ممکن است به راه حلی که همه مردم دنیا در زمینه خاصی به آن نیاز دارند اما هیچ کس هنوز کشف نکرده است دست یابید.

خلاقیت واژه بدی نیست

وقت آن است که دیدگاه خود را در مورد کلمه خلاقیت تغییر دهیم. در برابر این موضوع که خلاقیت منحصرا در شعر عاشقانه و نقاشی و سایر اشکال هنری وجود دارند مقاومت کنید. خلاقیت می تواند به معنای نگاه به جهان بوسیله یک دیدگاه جدید باشد. اگر اینگونه به آن نگاه کنید، خواهید فهمید که هیچ کسب و کاری بدون خلاقیت موفق نمی شود.